Vingård i McLare Vale



Jag har tidigare här i bloggen skrivit om vingården D´Arenberg i McLare Vale utanför
Adelaide i Australien. Då var jag där i juni och Australien hade vinterväder. Tjugo
grader varm och restaurangen serverade lite tyngre mat. Vid mitt senaste
besök nu i julas letade sig temperaturen upp mot fyrtio och många gäster satt på
verandan för att njut av en lätt lunch. Bland borden hittade jag vinmakaren själv,
Chester Osborn. Han ställde glatt upp på bild med en av hans gårds goda viner.
En av de vita viner gården producerar finns att köpa på Systembolaget. Lucy Lizzard är
ett vitt, friskt vin som är lika gott i ett varmt Australien som en något svalare sommardag
i Sverige.







Omgivningarna kring McLare Vale är kuperade och gröna. Det finns vingårdar
med någon kilometers mellanrum, ibland närmare så det är lätt att spendera
en dag här. De tre gånger jag besök dalen har jag bara köpt med mig vin hem
till Sverige som inte exporterats hit. När jag öppnat flaskorna har alltid minnena
kommit tillbaka och en önskan om att besöka dalen igen. Nästa gång gör jag gärna
det under skördeperioden. Kanske själv få vara med när druvorna plockas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0